7 redenen waarom elke trainer en coach een online cursus zou moeten maken

7 redenen waarom elke trainer en coach een online cursus zou moeten maken

Rick Heijster
Online Leeromgevingen

De markt voor online cursussen is groot en groeit snel met de steeds toenemende eisen van de kenniseconomie. Een leven lang leren is heel normaal geworden en veel mensen hebben een grote drive om zichzelf continue te verbeteren.

Volgens een rapport van 2017 zal de wereldwijde markt voor e-learning tegen 2022 naar verwachting een bedrag van 275,10 miljard dollar bereiken en eerlijk gezegd ben ik niet verbaasd. E-learning biedt veel voordelen: meer flexibiliteit in het leerproces, lagere kosten, gemakkelijke toegankelijkheid en meer effectiviteit door nieuwe leervormen.

Dit biedt kansen voor ondernemers om betaald te worden door het delen van hun kennis. Het maken van online cursussen is leuk, winstgevend en biedt je veel vrijheid in je werk.

Wat heb je nodig voor een online cursus?

Je hebt geen diploma’s of certificaten nodig om een online cursus te maken. Wat heb je dan wel nodig?

  • Je hebt ervaring, passie en kennis nodig in het onderwerp dat je onderwijst.
  • Je hebt een onderwerp nodig waar vraag naar is
  • Je moet duidelijke leerdoelen opstellen
  • Je hebt een online leeromgeving nodig, die je cursist centraal stelt en die volledig in het teken staat van klantvriendelijkheid en intuïtiviteit

Vier keer check? Mooi! Dan geef ik je nu 7 redenen waarom je zo snel mogelijk aan de slag moet gaan met de online training.

1. Creëer passief inkomen

Een online cursus kun je keer op keer verkopen. Daarmee creëer je een bron van passief inkomen. Als je eenmaal een online cursus hebt, kun je geld verdienen op de automatische piloot. Terwijl jij aan het tuinieren bent, of reist of slaapt, is jouw cursus voor je aan het werk en blijf je continue studenten aantrekken die in je cursus zijn geïnteresseerd.

2. Bevestig je expertstatus

Een succesvolle online training is als een succesvol boek: als auteur ben jij dé expert op dit onderwerp. Je wordt een autoriteit, een expert. En experts hebben een unieke marktpositie.

En als je eenmaal die expertstatus hebt bereikt, dan kom je in een opwaartse spiraal:

Als expert wordt je gevraagd als spreker op evenementen, in podcasts en misschien zelfs wel voor radio- of televisieprogramma’s. Wat weer zorgt voor nog meer expertstatus.

3. Een breder publiek bereiken

Met een online cursus bent je niet meer beperkt tot je eigen regio, maar kun je klanten in je hele taalgebied gaan lesgeven. Als je je cursus in het Engels maakt, is zelfs de hele wereld je publiek. Hoe gaaf is dat?

Je vergroot hiermee niet alleen je doelgroep, maar je vergroot ook je online zichtbaarheid van jezelf in het algemeen. Daardoor komen ook je andere producten in de spotlights te staan.

4. Je kunt je online cursus gebruiken als opstap naar je andere (duurdere) programma

Een online cursus is een prachtige opmaat voor een groter, duurder product. Via je online cursus maken je klanten kennis met jouw manier van lesgeven en zien ze wat voor hoge kwaliteit je levert. Bovendien is het eenvoudiger om bestaande klanten te overtuigen om een volgende aankoop te doen, dan nieuwe klanten.

5. Je kunt je online training gebruiken als bonus of als voorbereiding van een live training

Geef je ook live trainingen? Dan kun je ook deze cursisten toegang bieden tot je online academie. Ze hoeven niet te wachten tot de dag van de cursus, maar kunnen meteen aan de slag. Ze komen dan beter voorbereid naar je training toe, waardoor ze betere resultaten behalen. En dat resulteert in goede reviews, mond-tot-mond-reclame en meer succes voor jou.

Je kunt je online cursus zelfs aanprijzen als bonus bij inschrijving voor de live training:

“Als je je nu inschrijft, krijg je meteen toegang tot mijn exclusief online leeromgeving”.

6. Flexibiliteit van tijd

Doordat je cursisten je online cursus volgen om tijden die ze zelf kiezen, ben jij ook niet aan tijd gebonden. Je bent vrij om te doen wat je wilt en je eigen werkschema op te stellen. Je bent helemaal vrij om te bepalen wanneer en hoeveel je werkt.

Misschien wil je wel even twee weken niets doen. Of wil je je de komende maand helemaal concentreren op een nieuw project. No problem.

7. Eenvoudig te beheren

Een goede online leeromgeving maken was tien jaar geleden een lastige klus, maar is nu voor iedereen bereikbaar. En je hebt hiervoor verschillende opties. Je kunt kiezen voor diensten als Teachable, Kajabi of The Huddle, waarbij je cursus op hun servers staat en waar je maandelijks moet betalen. Bekijk dan wel goed of het platform van jouw keuze alle mogelijkheden en features biedt die je nodig hebt. En die je in de toekomst nodig gaat hebben. Overstappen op een andere oplossing is vaak heel arbeidsintensief.

Je kunt er ook voor kiezen om een eigen online leeromgeving op te zetten. Op die manier ben en blijf je zelf eigenaar van je website én van je content. Bovendien heb je alle vrijheid om nieuwe mogelijkheden toe te voegen op je online leeromgeving, want die is tenslotte van jou. Je wordt alleen beperkt door je eigen creativiteit.

Een eigen online leeromgeving vraagt een investering vooraf, maar verdient zich vaak binnen 10 maanden terug, doordat je geen hoge maandelijkse abonnementskosten hoeft te betalen.

Klaar om aan de slag te gaan?

Je kunt een mooi idee hebben, maar als je niet tot actie overgaat, blijft het daarbij. Zet dus je eerste stappen naar je eigen online academie:

  1. Bedenk een goed onderwerp: Zoek uit waar je goed in bent, bekijk je favoriete activiteiten en hobby’s of je schoolvakken, je huidige vaardigheden, vaardigheden en kennis. Vraag jezelf af of er iets is waarmee je andere mensen kunt helpen.
  2. Verifieer je idee in de markt: neem de tijd om de markt te verkennen en om te bekijken wat je potentiële cursisten vragen. Zoek uit wat concurrenten doen, en waar ze gaten laten vallen.
  3. Begin met het maken van je cursusoverzicht en met de inhoud van je lessen. Zorg dat je een unieke inhoud en een uniek ontwerp voor je cursusmateriaal bedenkt. Succes zit in de details, dus controleer en dubbelcheck wat er in staat voordat je het publiceert. Zoek ook een select groepje geïnteresseerden die je voor gereduceerd tarief kennis je cursus laat volgen.
  4. Zorg voor een goede online leeromgeving: bepaal of je gebruik wilt maken van een bestaande online dienst, of dat je liever zelf de controle houdt over je online academie.

De laatste vijf jaar heb ik veel online leeromgevingen mogen maken voor diverse trainers en coaches uit Nederland en België. Met al deze ervaring heb ik een blauwdruk gemaakt van de ideale Online Leeromgeving.

Deze blauwdruk kan ik ook voor jou inzetten. Doordat ik jouw logo, jouw huisstijlkleuren en jouw afbeeldingen toepas, wordt het toch een Online Leeromgeving die helemaal bij jou en jouw bedrijf past.

Interesse? Lees dan eens verder op mijn pagina over online leeromgevingen. Je kunt daar ook een demo aanvragen of een vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier