Waarom je het onderhoud van je WordPress-website niet zelf zou moeten doen

Waarom je het onderhoud van je WordPress-website niet zelf zou moeten doen

Rick Heijster
Onderhoud & Beheer

In deze tijd is een goed ontworpen en goed functionerende website een cruciaal onderdeel van ieder bedrijf. Sterker nog, bij de meeste bedrijven speelt de website een hoofdrol bij 90% van de verkopen.

Het bouwen van die site is tegenwoordig niet zo moeilijk. Je kunt besluiten om het zelf te doen of je kunt een ontwikkelaar inhuren. Met alle beschikbare templates, plugins en andere functies heb je met enige moeite en creativiteit al snel iets staan wat minstens acceptabel is.

En daarna? Als de site klaar is, is dat de klus dan geklaard? Nee. Sterker nog, dan begint het pas.

Door je website goed te onderhouden, zorg je ervoor dat de website online, veilig en stabiel blijft. Als je niet goed zorgt voor je website, loop je het risico dat je website offline gaat en dat je belangrijke gegevens verliest. Maar je zet vooral het vertrouwen van je klanten in je bedrijf op het spel.

Waarom “Set and forget” geen optie is

Onderhoud is noodzakelijk voor alles. Ook voor een WordPress-website. WordPress verandert voortdurend. En niet alleen het content management systeem zelf, ook de plugins, functies en thema’s krijgen regelmatig updates. Kwaadwillende hackers zijn zich hiervan bewust. Software die niet up-to-date is de meest voorkomende oorzaak van gehackte websites.

Misschien maak je je er niet zo’n zorgen om. Misschien denk je dat jouw website niet interessant is voor hackers. Helaas: ook jouw site is een doelwit.

Iedere website kan het doelwit zijn van een hackpoging. De meeste hacks zijn geautomatiseerd en zijn niet gericht op een specifieke website. De scripts die daarvoor worden gebruikt zijn op zoek naar kwetsbare sites, vaak met software die niet up-to-date is. In de meeste gevallen zijn de aanvallen zo geavanceerd dat je ze niet eens kunt detecteren. Dat is de reden waarom het up-to-date houden van je site zo belangrijk is voor de veiligheid.

Goed onderhoud is preventief en voorkomt dus schade. Veel mensen handelen niet, totdat een probleem zich daadwerkelijk voordoet. Mensen geloven niet dat er iets mis kan gaan, totdat ze zien dat het mis gaat. Zelfs als ze zich bewust zijn van de mogelijke risico’s van een onbeheerde site, geloven ze misschien dat het repareren van een probleem nadat het is gebeurd, goedkoper is dan een abonnement op een maandelijks onderhoudsplan.

Ik kan je vertellen dat dat meestal niet het geval is. De kosten voor het repareren van een site met problemen zijn vrijwel altijd (veel) hoger dan de kosten van een jaar WordPress Super Service. Zeker als je ook de schade die door het probleem wordt veroorzaakt meeneemt in je berekening.

Een eCommerce bedrijf verliest bijvoorbeeld duizenden of zelfs miljoenen aan inkomsten door offline te zijn en staat in principe stil tot de site weer draait. Als de downtime te lang is, kan het bedrijf veel schade oplopen, waardoor het klanten en zakenpartners verliest. Laten we eerlijk zijn: niemand van ons wil zaken doen op een instabiele en onvoorspelbare website.

Doe-het-zelf onderhoud?

Online kun je veel sites en tutorials vinden waar je kunt lezen dat het zeker mogelijk is om het onderhoud van je website zelf te doen. En dat kan ook. Je kunt alle artikelen lezen en alle beschikbare tutorials volgen om de benodigde kennis op te doen. Dikke kans dat je het er nog redelijk goed vanaf brengt.

Maar toch denk ik dat het beter door een professional kunt laten doen, die ook weet welke plugins cruciaal zijn voor je website, welke thema’s nogal eens problemen geven na een update en of de nieuwste versie van WordPress al stabiel genoeg is voor jouw bedrijfswebsite. En die bovendien wat je moet doen als er dan toch een probleem ontstaat.

Nog iets om te overwegen: hoeveel tijd en moeite moet je hier zelf insteken? Wat kost je per uur? Kun je je tijd niet veel beter besteden, bijvoorbeeld aan je klanten?

Nog een voordeel van een onderhoudsplan: je hebt een professional achter de hand die je met veel meer kan helpen dan alleen met de technische aspecten van je site. Van een goede web-professional mag je verwachten dat hij pro-actief handelt. Dat hij je met je meekijkt en je wijst op mogelijkheden of tekortkomingen. Een website-coach dus.

Wat zit er in een onderhoudspakket?

Een goed onderhoudspakket bestaat uit drie peilers: updates, back-ups en beveiliging.

Updates

Het updaten van WordPress, de plugins en thema’s. En dat is niet simpelweg op een knopje drukken. Dat zou iedereen kunnen.

Bij het updaten van een website is het belangrijk dat je kennis hebt over de software die je bijwerkt. Als er bijvoorbeeld grote updates beschikbaar komen voor WordPress of grote plugins als WooCommerce of Elementor, dan wacht ik vaak even tot de volgende update, zodat eventuele bugs al zijn verholpen.

Back-ups

Back-ups zijn heel belangrijk en de basis van ieder onderhoudspakket. Ik maak wekelijks een volledige back-up van je site en vervolgens maak ik dagelijks een back-up van eventuele wijzigingen. De back-ups vinden ’s nachts plaats, zodat ze geen invloed hebben op de prestaties van je website overdag.

Belangrijk: vertrouw niet alleen op eventuele back-ups van je hostingbedrijf. Daar kan namelijk ook iets misgaan, waardoor je je site én je back-ups kwijt bent. Of misschien ontstaat er wel een conflict met je host. Het is dan erg prettig als je zelf de beschikt over de bestanden van je website.

Beveiliging: bescherming tegen malware

Je site wordt gescand op malware en als er malware wordt gedetecteerd, wordt de eigenaar gewaarschuwd en wordt de malware zo snel mogelijk verwijderd.

Uptime Monitoring

Je site wordt 24 uur per dag en 7 dagen per week gemonitord op eventuele downtime, en bij structurele problemen wordt je hiervan op de hoogte gesteld, zodat je met je hostingbedrijf kunt overleggen om de oorzaak aan te pakken.

Conclusie

Hopelijk ben je je na het lezen van dit artikel bewust van het belang van een goed onderhouden website. En of je het nou wel of niet zelf gaat doen, zorg er in elk geval voor dat je de basis goed geregeld hebt: updates, back-ups en beveiliging.

Als je iemand hebt die het voor je doet, is dat een soort van vangnet voor je site. Je kunt er dan zeker van zijn dat iemand regelmatig voor je website zorgt, zodat deze klaar is om alle uitdagingen aan te gaan die op je pad komen.

Je wilt als bedrijf professioneel en geloofwaardig overkomen. Een slecht presterende website is dan funest.

Kortom: ik adviseer je om te investeren in een goed onderhoudsplan. Zie het als een verzekering voor je site, maar ook als een investering in je gemoedsrust.

De slogan van WordPress Super Service is niet voor niets: Nooit meer WordPress Stress.

Heb ik je interesse gewekt? Kijk dan eens op mijn pagina over WordPress Super Service.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

rick-profiel-2-500x500

Over de schrijver

Rick Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier