Wat is SEO?

Wat is SEO?

Sandra Heijster
Handleidingen & Tips en SEO

Wat is SEO nou precies? SEO is voor veel mensen een toverwoord van web-techneuten.

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Als we het over ‘zoekmachines’ hebben, dan hebben we het in de praktijk over Google. Op het gebied van zoekopdrachten heeft Google een gemiddeld marktaandeel van 95,8%. Op smartphones en tablets is het aandeel zelfs hoger: 98,5% en 97,8%. Bron: Pure.

In dit artikel leg ik uit wat er bedoeld wordt als men over ‘SEO’ praat.

Wat proberen je precies te bereiken met SEO

Met behulp van SEO verhogen je het aantal waardevolle bezoekers naar je website, door ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk komt te staan tussen de organische zoekresultaten bij zoekmachines.

Die laatste zin hak ik op in drie subdoelen:

  1. Waardevolle bezoekers: het lijkt in eerste instantie geweldig als je bezoekersaantallen top zijn, maar als de meeste van deze bezoekers op zoek zijn naar een voetbalclub uit Amsterdam, terwijl jouw website gaat over Ajax schoonmaakmiddelen, dan zijn die bezoekers voor jouw waardeloos.
  2. Aantal bezoekers: als je ervoor hebt gezorgd dat je bezoekers daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product, dan is meer bezoekers natuurlijk beter
  3. Organische resultaten: je kunt de zoekresultaten opdelen in twee categorieën: betaalde en onbetaalde resultaten. SEO gaat over onbetaalde zoekresultaten. In vaktermen heet dit de ‘organische’ resultaten.

Hoe werkt SEO? Het algoritme van Google

Google en andere zoekmachines struinen (jargon: crawlen) continue het web af, op zoek naar de inhoud van websites. Al die gegevens slaan ze op in hun database, ook wel ‘index’ genoemd.

Als er vervolgens iemand een zoekopdracht doet, presenteert Google een selectie uit zijn index op je scherm als zoekresultaat. Welke websites er gepresenteerd worden en ik welke volgorde (je ‘ranking’), hangt af van ‘het algoritme van Google’. Hoe dit algoritme er precies uitziet houdt Google angstvallig geheim, maar over de jaren hebben we wel een behoorlijk goed beeld van welke factoren belangrijk zijn.

Je kunt deze factoren grofweg verdelen in twee categorieën: factoren op je website en factoren van buiten je website. Ik kan me voorstellen dat dit wat vaag overkomt. Blijf even bij me en lees verder. Ik zal je uitleggen wat ik bedoel.

Factoren op je website

Dit is het gedeelte van SEO waar veel mensen al wel eens van hebben gehoord. Er zijn veel eigenschappen op je website die je kunt optimaliseren voor een goede positie in Google als er gezocht wordt op een trefwoord.

Een aantal voorbeelden:

  • Gebruik van trefwoorden in je domeinnaam (bijvoorbeeld: www.iphone7kopen.nl)
  • gebruik van trefwoorden in de URL van je pagina (bijvoorbeeld: www.telefoonkopen.nl/iphone7)
  • Gebruik van trefwoorden in de titel van de pagina
  • Gebruik van trefwoorden in de koppen van je pagina (de heading-tags, <h1>, <h2>, etc.)
  • Geen rare variabelen in je URL, maar trefwoorden (bijvoorbeeld: niet www.telefoonkopen.nl/?p=2345, maar www.telefoonkopen.nl/iphone7)

Maar ook meer technische factoren zijn belangrijk:

  • De snelheid waarmee je website laadt.
  • Dat je juist omgaat met koppen (h1, h2, etc.)
  • Of je afbeeldingen een omschrijving hebben (alt-tekst)
  • Of je website ook geschikt is voor mobiele apparaten (responsive)
  • Geen links die niet kloppen (404-fouten)

Factoren van buiten je website

Minstens net zo belangrijk voor je positie in Google, zijn de factoren van buiten je website. Deze factoren zijn alleen wel een stuk lastiger te beïnvloeden.

De belangrijkste factor is het aantal links naar jouw website. Google gaat ervan uit dat wanneer veel andere websites naar jouw website linken, je website relevant is. Immers, waarom zouden die andere website anders naar jou linken? Hierbij is het wel belangrijk welke websites naar jouw linken. Als gerespecteerde, grote websites, zoals bijvoorbeeld Wikipedia, naar jou linken, dan heb je de hoofdprijs te pakken.

Maar hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat andere website naar jouw website linken (link building)? Het is lastig om daar in één artikel een antwoord op te geven. Er zijn boeken en websites volgeschreven over dit onderwerp.

Het is nog steeds mogelijk om hierbij gebruik te maken van ‘linkruil’. Oftewel: ik link naar jou, als jij naar mij linkt. Dat werkt wel, maar het resultaat is beperkt.

Naar mijn mening is het erg belangrijk dat je relevante content maakt, waar mensen zelf naar zullen linken. Als jij goede artikelen schrijft, of mooie producten verkoopt, wordt je opgemerkt en gaan mensen over je praten. En als dat balletje eenmaal gaat rollen…

SEO en WordPress

WordPress is erg SEO-vriendelijk opgebouwd. WordPress genereert goede code, volgens de geldende standaarden. Bovendien is het in Google eenvoudig om de factoren op je website goed in te stellen.

Daarnaast zijn er diverse plugins beschikbaar waarmee je deze zoekmachine-optimalisatie nog beter uit kan voeren. Wij gebruiken meestal SEOPress en zijn daar zeer tevreden over.

Tot slot

Er zijn veel SEO-specialisten die trucs inzetten op hoger te ranken op Google. Deze trucs werken vaak, in elk geval op de korte termijn.

In mijn optiek is SEO niet trucs toepassen. Goede SEO is een lange termijn visie. Goede content maken, mooie artikelen schrijven, onderscheidende producten verkopen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer jij het beste resultaat bent op een zoekopdracht van een gebruiker, je uiteindelijk bovenaan staat.

Tags: SEO en wordpress

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Wekelijks het Bureau RAM Magazine in je mailbox?

Iedere week sturen we onze abonnees een magazine met nieuws over WordPress, websites, online leren en conversie. Bovengemiddeld vaak gaat het ook over toegankelijkheid van websites, want dat vinden we belangrijk.

Wil je ook dit Bureau RAM Magazine ontvangen? Schrijf je dan in door op de knop hieronder te klikken. Kost niks, en als je het niets vindt, kun je je ook weer met één klik uitschrijven.

Portret van Sandra

Over de schrijver

Sandra Heijster

Heb je er ook zo’n hekel aan als je webbouwer allerlei onbegrijpelijke technische termen begint te roepen? Daar ben jij toch helemaal niet mee bezig? Daar huur je juist iemand voor in.

Wij kunnen uitstekend de vertaalslag maken tussen ‘technische taal’ en ‘gewone mensen taal’.

Met ons bedrijf Bureau RAM ontwerpen, bouwen en beheren we al sinds 2006 websites voor een grote variëteit aan klanten. We werken al jaren samen met trainers en coaches uit diverse vakgebieden. Daardoor kennen de wereld van trainers en coaches. We weten wat er speelt en wat belangrijk is. De meeste verzoeken hebben we al eens eerder voorbij zien komen.

Ook interessant:

Scroll naar boven

Download nu gratis dit e-book en leer hoe je je website nog succesvoller maakt

Leer in deze mini-cursus hoe je je website nog succesvoller maakt, te beginnen met dit gratis e-book.  Je kunt je op ieder moment met één klik weer uitschrijven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik heb ook een hekel aan SPAM en ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres. Naast het e-book, stuur ik je periodiek een e-mail met tips. Als je dat niet wilt, of als je van gedachten verandert, kun je je eenvoudig met één klik afmelden. Mijn privacybeleid vind je hier